Zapiski proboszcza

Wyjdź za wieś

Z Ewangelii według Świętego Marka (Mk 8, 22-26)

Jezus i uczniowie przyszli do Betsaidy. Tam przyprowadzili Mu niewidomego i prosili, żeby się go dotknął. On ujął niewidomego za rękę i wyprowadził go poza wieś. Zwilżył mu oczy śliną, położył na niego ręce i zapytał: «Czy coś widzisz?» A gdy ten przejrzał, powiedział: «Widzę ludzi, bo gdy chodzą, dostrzegam ich niby drzewa». 
Potem znowu położył ręce na jego oczy. I przejrzał on zupełnie, i został uzdrowiony; wszystko widział teraz jasno i wyraźnie.
Jezus odesłał go do domu ze słowami: «Tylko do wsi nie wstępuj!»

Jeśli szukać jakichś pozytywnych stron czasu epidemii, to jednym z takich aspektów jest fakt, że coraz głośniej wybrzmiewa w publicznej dyskusji sformułowanie bańki informacyjnej, o którym to pojęciu wspominałem jakiś czas temu w czasie niedzielnego kazania. Sytuacja epidemiczna ujawniła pewne mechanizmy, powiedzmy wprost – inżynierii społecznej, którym jesteśmy poddawani od wielu lat. I jakkolwiek to może brzmieć, nie jest to jakaś teoria spiskowa.

O tym jak podsłuchują nas nasze smartfony i komputery i ile informacji na nasz temat zbierają w końcu zaczęto mówić głośno. Informacje te po przetworzeniu pozwalają algorytmom wielkich koncernów tworzyć wokół nas wirtualną bańkę informacji, które wg nich będą dla nas przydatne i niezaburzające naszego dobrostanu. A wszystko po to, abyśmy klikali w odpowiednie linki i jak najdłużej przebywali na odpowiednich stronach wirtualnego świata. Choć wydaje się nam, że na tym zyskujemy, to tak naprawdę jesteśmy produktem sprzedawanym przez wielkie koncerny. Bańki informacyjne powodują także nasze oddzielenie od innych punktów widzenia, zamknięcie w bardzo określonej przestrzeni pojęć, postaw moralnych czy politycznych.

Doskonale widzimy, jak świat kreowany przez jedną stację telewizyjną, jest całkowicie inny od tego kreowanego przez stację z drugiego bieguna sceny politycznej. I nie bez powodu używam tutaj stwierdzenia kreowanie świata. Między bajki należy bowiem włożyć stwierdzenie, że jakiekolwiek media (jakiekolwiek) są obiektywne w przekazywaniu informacji. Dziś zarabia się nie na relacjonowaniu, ale na kreowaniu informacji.

Ale dlaczego w ogóle o tym piszę?

Warto zwrócić uwagę na rozpoczęcie i zakończenie powyższego fragmentu Ewangelii. Jezus, zanim uzdrowi niewidomego, najpierw wyprowadza go poza wieś. A po uzdrowieniu wyraźnie zakazuje mu wracania do wsi. Co więcej, stwierdzenie niewidomego, że widzi ludzi jakby drzewa, daje nam do zrozumienia, że nie był ślepcem od urodzenia, ale stracił wzrok w którymś momencie swojego życia.

Może więc to Betsaida, a właściwie ludzie tam żyjący w jakiś sposób spowodowali utratę wzroku? Takim oślepiającym nasz wzrok środowiskiem (dosłownie i w przenośni) są bańki informacyjne, w które wpadamy, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Warto regularnie i bardzo świadomie wychodzić poza wieś, odcinać się od pewnych schematów dostępu do treści, które docierają do nas przez media, a może nawet wprowadzić zdecydowane ograniczenia w ich konsumowaniu. Może się bowiem okazać, że właśnie za tą wspaniałą medialną, globalną wioską czeka na mnie Jezus, który otworzy mi oczy na prawdziwe życie.

Przed nami Wielki Post, może warto w tym czasie zawalczyć o swój wzrok: zrezygnować choćby na te 6 tygodni z Netflixa czy innej platformy filmowej, w którą jestem na co dzień zanurzony. Odinstalować z telefonu Facebooka, Instagrama, Snapa czy TikToka. Odłączyć się od wiadomości telewizyjnych (obojętne, w której stacji).

Ważne, żeby nie pozostawić tego miejsca w moim życiu pustym, dlatego warto sięgnąć po dobrą książkę, zaplanować spotkanie z dawno niewidzianymi znajomymi. Na początku będzie bardzo bolało. Ale nawet po tych zaledwie sześciu tygodniach detoksu oczy się otworzą i dane będzie nam zobaczyć, że życie jest naprawdę bogatsze w rzeczywistości.

Dobrego tygodnia Wam życzę

Ks. Marcin

Kontakt

Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu ? Gosławicach
ul. Wiejska 101
45-240 Opole
tel. 77 402 79 35
e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account